vrijdag 25 maart 2016

Passie 2.0

Ik zag hoe Jezus timmert aan de weg,
de weg van Bergkwartier naar Nieuwe Poort:
de rode loper werd breed uitgelegd
voor ieder die gelooft in Amersfoort.

De Koppelpoort die bood tot groot genoegen
bijzondere verlichting deze nacht,
ook aan degenen die 't kruis niet droegen,
lopend óp of langs 't water van de gracht.

Ik zag hoe Jezus timmert aan de weg,
de weg van Stille Liefde naar Spektakel
en waande mij heel even in, ja echt,
een soortement van 2.0-mirakel.

Al was er wel bezorgdheid deze keer,
over terreur en andere ellende;
de sterren schitterden gepassioneerd
in vrijheid, zonder angst voor 't onbekende.

Ik zag hoe Jezus timmert aan de weg,
zijn weg van Eenzaam Lijden naar Bevrijden.
'Never lose hope', da's wat de EO zegt.
En ik? Ik laat me door mijn eigen passie leiden.

***
Geschreven ter gelegenheid van The Passion, een groot TV-spektakel van de EO dat op 24 maart plaatsvond op het Eemplein in Amersfoort en zo'n 20.000 bezoekers trok.