zaterdag 30 mei 2015

Vrij vers

Als Nederlander
als mens, als vrouw,
als inwoner van de stad
waar ik zoveel van hou

mag ik zingen en dansen,
mag ik schrijven wat ik wens,
krijg ik eerste en tweede kansen,
trek ik m'n eigen plan en grens,

mag ik blij zijn als een kind,
mag ik zijn wie ik ben,
ongeacht wat ik vind,
of wat ik voel of wie ik ken.

De oorlog lijkt soms lang geleden
en 'vrij zijn' voelt zo logisch aan,
maar zonder strijders voor de vrede
zouden wij hier nu niet staan.

Vrijheid ís niet vanzelfsprekend.
Velen kennen niet het geluk
te weten wat dat écht betekent:
nooit meer beperkt of onderdrukt.

Voor menigeen is 't een gevecht,
dus ben ik dankbaar voor elke dag,
voor het geschenk en het voorrecht
dat ik in vrijheid leven mag

als Nederlander
als mens, als vrouw,
als inwoner van de stad
waar ik zoveel van hou.

***

© Nynke Geertsma, 5 mei 2015

Geschreven ter gelegenheid van de Amersfoortse Veteranendag op 5 mei.