vrijdag 20 april 2018

Alles goed

De mensen vragen vaak aan mij:
'Hoe is het nou met jou?'
Ze staan er wat bedremmeld bij,
als ik zeg: 'Tjonge, nou...

Mijn leven is behoorlijk zuur
en bitter, zonder zoet.
Ik slik mijn tiende pillenkuur,
   maar verder alles goed!

De vis is dood, de hamster ook,
geen kip die hier nog broedt.
De hele buurt is aan de coke,
   maar verder alles goed!

De voordeur klemt, het dak is lek,
niets werkt zoals het moet.
Er valt hier nooit iets op z'n plek,
   maar verder alles goed!

Mijn geld is op, ál wat ik had;
'k leef op té grote voet.
In elke hand heb ik een gat,
   maar verder alles goed!

Mijn huis is leeg, mijn man is weg,
het drukt op mijn gemoed.
Wat een ellende, shit en pech,
   maar verder alles goed!

En zie ik dan dat Dotan-joch
dat het met trollen doet,
dan denk ik: 't kan dus érger nog!
  
    Met jou ook alles goed?'

     ***

     Nynke Geertsma, 2018