zondag 1 februari 2015

Het dichterschap


Ik liep de winkel in en zei:
"Heeft u een pondje tekst voor mij?
Het mogen losse woorden zijn,
een beetje vers, voor een refrein."

"Welja, mevrouw, meer dan genoeg!
U heeft geluk, het is nog vroeg.
Kiest u maar zelf, ze liggen tussen
de strofen en de dactylussen.
Daarboven, in het dichterschap
vindt u een schaal waarmee u rap
de juiste woorden af kunt wegen.
Oja, en de prijzen zijn gestegen
voor samengestelde lange zinnen;
die komen namelijk niet meer binnen.
Maar wel krijgt u vandaag reductie
op de slechtlopende zinsconstructie."

"Nou, dat is fijn, ik ga dadelijk kijken,
wikken, wegen en vergelijken.
Er zal vast iets voor me zijn
wat me dichter brengt bij het refrein
dat ik vanavond ga verzinnen.
Ik neem aan dat ik hier kan pinnen?
Heel hartelijk dank voor uw adviezen
en dan ga ik nu mijn woorden kiezen."

###

Geschreven in het kader van Nationale Gedichtendag en voorgedragen tijdens de Stadsdichterverkiezing op 29 januari 2015.